Trädgårdsälvor!

ironfairyvita

Titta på de här söta små
trädgårdsälvorna!
De finns
olika älvor, alla handgjorda och
helt unika i sin utformning och
med eget namn och karaktär.
Skaparen bakom älvorna heter
Ashley Sutton och han jobbade i
gruvorna i Norra Australien. Han
tröttnade på gruvlivet och skapade
sagan om trädgårdsälvorna. Böckerna
kom ut i tre volymer (2006, 2007 och
2009) och var en megasuccé.
Berättelsen börjar i en trädgård där
några australiensiska barn lekte en
dag då de snubblade över tre små
rostiga böcker, ingen av dem större
än en tändsticksask. I böckerna får
vi lära känna de små älvorna som
kämpar för sin frihet under marken.
Efter att ha svept runt jorden landade
så småningom Ashley i Bangkok.
Här började han gjuta sina karaktärer
i en workshop som idag är kombinerad
restaurang. De olika älvorna i järn
produceras här och skeppas över
världen. Varje älva levereras i en
liten ask  tillsammans med en dikt
och ”älvstoff” som man ska strö
över älvan för att ge  den liv. Bakom
älvorna finns nämligen en saga
som du kan läsa här (officiella
webbsidan). Älvorna finns att köpa
lite varstans men jag lånade bilderna
från www.hemmaro.se. Vill gärna
pryda vår trädgård med en älva eller
två i sommar. Vem vet, kanske är
sagan sann?

ironfairyhannah-front

Jag bor i vinrankan och
mitt namn är Hannah,
Röd till grön, sött och surt,
ingen är dess lik,
Under vintern är allt dystert,
inte ett enda blad syns,
Men på sommaren är det ljust
och mitt hem är så grönt,
Stora klasar, små klasar och
några stora med kärnor,
vindruvor i alla storlekar,
vilken gåva till mina läppar,
Min mage är så full,
jag har så mycket att äta,
Speciellt de rynkiga,
de är så goda och söta.
– Hannah

 ♥

One thought on “Trädgårdsälvor!

Kommentera

