Hemmets hjärta!

 

När jag tittar på bostäder är det ett par saker som är
lite extra viktiga för mig – kök och matplats.

När det var dags för eget hus dröjde det inte många dagar
innan tapetseringsprojektet satte fart. Dessutom rev vi ut det
gamla bruna golvet rätt kvickt och ersatte med ett stiligt ekgolv.
När luckorna började sjunga på sista versen var det dags att riva
ut och börja om från början. Vi ritade själva och planerade in
i minsta detalj. Varför är köket så viktigt för mig? Mycket av
hemmets energi utgår från köket anser jag. De flesta familjer s
amlas i köket efter en dag på jobbet för att laga mat tillsammans,
köksbordet är en perfekt plats för läxläsning och gemensam midda
g stärker familjebanden. Dessutom samlar köket ofta husets
gäster av någon anledning. Värme och gemenskap!
Jag har ju berättat flera gånger i bloggen om att jag sneglar mycket
åt det jag kallar för bistrokök. Färre köksskåp på vägg och en stor
köksö som rymmer det mesta är det jag ser framför mig.
Inklusive matplats och som praktisk plats för mat och bakverk
när vi har gäster. Jag gillar kombinationen vita skåp, mörka golv
och vitt kakel med bred fog. Bänkskivan får gärna matcha golven.
Frihängande fläkt. VItvaror i rostfritt eller svart Jag vill att köket
ska kännas integrerat med resten av hemmet. Köket är det rum
som mest av alla binder hemmet samman. Hjärtat helt enkelt!

Bilder via Hemnet Insspirationssidor. Fler inspirerande
köksbilder i bloggen hittar du här!

4 thoughts on “Hemmets hjärta!

Kommentera

