Jaume Plensa till Borås!

Montage1

Förra veckan när jag låg nedbäddad i influensa
kom ett pressmeddelande från Borås Stad
. Vi boråsare
har fått ett fantastiskt – och gigantiskt! – konstverk donerat
till oss! Direkt när jag såg bilderna kände jag igen stilen som
den Barcelonafödda Jaume Plensas. Plensa har ställt ut på
Skulptur på Pilane flera år. Det konstverk som kommer till
Borås senare i vår heter ”House of Knowledge”. Jag älskar
att gå på Pilane! Jag insuper hela atmosfären och njuter
verkligen av konsten och den miljö de befinner sig i.
Jag springer runt och fotar allt som ställs ut både en och
två gånger under vår utflyktsdag. Det Plensa-verk jag slutligen
lyckades fånga på bild 2012 heter ”The Poetry of Dreams”.
Inte så lätt att bara fånga konsten! Det rör sig massor av får
och människor i fårahagen. Till slut får man sluta bry sig
om och bara ta sin bild! Men det var redan 2009 som vi stiftade
bekantskap med Plensa för första gången.
Då med konstverket ”Den skrivande människan”.
Visst känns stilen igen!

Pilane 2009
Den första bilden är från pressmeddelandet utsänt från Borås Stad.

 

One thought on “Jaume Plensa till Borås!

Kommentera

